RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Mata Pelajaran:
Bahasa Melayu
Tahun: 3 Zamrud
Bil. Murid:
Tema: Malaysia
Bolej
Tajuk: Teledani
Mereka
Tarikh:25 April
2012
Masa:8.40 – 9.10 pagi ( 30 minit )
Masa:8.40 – 9.10 pagi ( 30 minit )
Objektif:Pada
akhir pelajaran murid dapat ;
1.Mengenali
jenis-jenis kata tanya dan tanda soal.
2.Membina ayat
dengan menggunakan kata tanya dan tanda soal.
3.Murid dapat
menyiapkan 5 latihan yang diberi dengan betul.
Fokus
Utama
1.2 Bertanya dan
menjawab tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.
Aras 1 (ii)
Menyoal dengan menggunakan kata tanya.
6.4 Membaca
pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh.
Aras 1(i)
Menyatakan idea tentang sesuatu teks yang dibaca.
Kemahiran
Bahasa: Mendengar dan bertutur,membaca dan menulis.
Sistem Bahasa:
kata tanya
Ilmu:Sivik
Kewarganegaraan
Nilai:Semangat
patriotik
Kemahiran
Bernilai Tambah (KBT):
Kemahiran
Berfikir:Menghubungkaitkan,menilai dan penjanaan idea.
Kecerdasan
Pelbagai: Interpersonal, intrapersonal, verval-linguistik.
Pengetahuan
Sedia Ada: Murid sudah mengenali tokoh-tokoh yang ditunjukkan.
Bahan Bantu
Belajar: kad-kad kata tanya,kad tanda tanya,gambar-gambar tokoh.
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Bercerita
Mengenai tokoh ,Tun Dr Mahathir Mohamad sambil mengcungkil pengetahuan sedia
ada murid.
|
Set
Induksi (5 minit)
Menunjukkan
gambar mantan Perdana Menteri Malaysia.Tun Dr. Mahathir bin Mohamad
|
KB:Menghubungkaitkan
BCB:Memberi
pendapat
BBB:gambar
Ilmu:Pendidikan
Sivik Kewarnegaraan
|
Guru
menunjukkan kad Kata Tanya.
1.Murid
membina ayat dengan menggunakan Kata Tanya dan simbol.
2.
Guru menerangkan cara menggunakan Kata Tanya yang betul dan sesuai.
3.Ayat
tanya ialah ayat yang digunakan untuk menanyakan sesuatu
perkara,tempat,benda,manusia,
Binatang
dan sebagainya.
4.Ayat
tanya diakhiri dengan tanda soal ( ? )
5.Ayat
ini diucapkan dengan meninggikan suara pada akhir ayat dengan tujuan untuk
mendapatkan jawapan.
|
Langkah
1( 10 minit)
Guru
menunjukkan kad kata tanya.
1.Murid
berada dalam kumpulan bertiga.
2.Guru
mengedarkan Kertas dan setiap kumpulan perlu membina satu soalan bagi setiap
kata tanya.
3.
Wakil setiap kumpulan akan membentangkan hasil perbincangan di hadapan.
4.
Guru akan membuat semakan setiap
jawapan murid.
|
KB:
Menghubungkaitkan
Mengenalpasti idea utama dan idea sokongan
KBT
-KMD
-BC
|
1.Siapakah
Tun mahathir Mohamad?
2.Di
manakah Tun Dr mahathir dilahirkan?
3.Bilakah
beliau dilantik menjadi Perdana Menteri Malaysia?
4.Apakah
jasa beliau kepada masyarakat dan negara?
5.Mengapakah
beliau digelar Bapa Kemerdekaan Malaysia?
|
Langkah
2 (7 Minit)
1.Guru
mengedarkan lembaran kerja dan murid perlu menyiapkan secara individu.
2.Murid
perlu meletakkan soalan yang sesuai dengan jawapan diberi.
|
KB:
Menghubungkaitkan
Mengenalpasti
KMD
Ilmu:
Pendidikan Sivik Kewarganegaraan.
|
|
Langkah
3( 5 minit)
1.Mengadakan
perbincangan semula latihan diberikan.
2.
Murid memberi jawapan yang sesuai.
|
KB
-mengenalpasti
Tatabahasa
-Kata
Tanya
-ayat
tanya
-tanda
tanya
|
Sebutkan
jenis-jenis kata tanya.
Siapa
Dimana
Bila
Mengapa
apa
|
Penutup
(3 minit)
1.Guru
menyoal murid tentang perkara yang dipelajari pada hari tersebut.
2.
Guru menyimpul isi pelajaran pada hari tersebut.
3.Guru
memberi pujian dan dorongan kepada murid yang dapat menyiapkan tugasan.
|
Nilai
-patriotisme
-keberanian
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan